Beeldgalerij van de voorstelling Spring

Galerij

Club Mi speelde 19 maart 2019 de voorstelling Spring, Club Fa verzorgde het voorprogramma.

We zijn heel trots op de kids. Ze hebben goed geacteerd en vol enthousiasme gedanst en gezongen.

Als u op de linkjes hieronder klikt, kunt u fragmenten uit de show bekijken. Zou u ze met uw familie willen delen, door de link van deze pagina door te sturen?  

 

 

 

 

 

Ook zijn er prachtige foto's gemaakt door dhr. Erwin Leetink. Als u grote bestanden van deze foto's wil hebben, kunt u contact met hem opnemen door hem een privé bericht te sturen. Erwin Leetink

U mag deze foto's gratis kopiëren voor eigen, niet commercieel, gebruik. In het kader van de privacy-wetgeving vragen we u deze foto's niet op Facebook te delen. U kunt ze natuurlijk wel via privé kanalen met familie en vrienden delen.

Extra repetities Club Fa en Club Mi (Op de markt is er altijd wat te doen!)

19 mei speelt Club Fa de voorstelling "Op de markt is er altijd wat te doen!"

Kinderen van Club Mi die dat willen, kunnen hierbij aansluiten. Als zij hun eigen voorstelling "Spring" hebben gespeeld, gaan ze de liedjes uit deze voorstelling oefenen. Als zij willen optreden, moeten ze bij een deel van de repetities aanwezig zijn. U kunt in het schema zien op welke momenten dat is.

Er staan een aantal extra repetities gepland voor deze voorstelling. Om op te kunnen treden is de aanwezigheid van uw kind bij deze repetities absoluut verplicht, behalve in geval van ziek en zeer,  schoolverplichtingen en bijvoorbeeld héél bijzondere huwelijksjubilea. Wij maken geen uitzonderingen voor verjaardagen, sportwedstrijden, partijtjes, het ontvangen van een nieuw hondje etc. Wij gaan hierover niet in discussie, want wanneer wij één persoon een uitzondering toestaan, vindt een ander het oneerlijk als hij of zij geen vrij krijgt. We hopen dat u begrijpt dat Club Kzing ook een team is dat op elkaar ingespeeld moet zijn. Kinderen moeten op elkaar ingespeeld raken, de weg kennen op het podium, de laatste regieaanwijzingen kunnen verwerken en hebben daarom deze extra repetities nodig om vrijuit te kunnen schitteren.

  • DONDERDAGMIDDAG 9 mei: Club Mi en Club Fa OEFENEN IN DE KERSENBOOGERD. Dit is een verlengde les. We repeteren van 16.15 tot 18.15.
  • Let op: ZONDAGMIDDAG 12 mei: kids Club Fa OEFENEN IN DE HUESMOLEN. Kids Club Mi, hoeven deze oefening niet mee te oefenen.  Omdat wij de week voor de voorstelling geen dagen in de Huesmolen terecht konden, moesten wij een repetitie inplannen op deze zondag. De kinderen hebben voldoende oefening op locatie nodig.  Er is onder andere een kostuumdoorpas dus de aanwezigheid van uw kind is echt nodig. We repeteren van 12.00 tot 17.00 uur. 
  • DONDERDAGMIDDAG 16 mei: Club Mi en Club Fa OEFENEN IN DE HUESMOLEN  We repeteren van 15.15 tot 18.15. 
  • ZATERDAG 18 mei:  OEFENEN IN DE HUESMOLEN. We repeteren van 10.30 tot 17.30

Kids van Club Fa moeten om 10.30 aanwezig zijn.

Kids van  Club Mi die meezingen, moeten vanaf 14.30 aanwezig zijn. 

10. 30- 11.45: repeteren

11.45- 12.00: pauze

12.00- 13.00: repeteren

13.00-13.30: pauze

13.30- 14.45: repeteren

14.45- 15.15: pauze

15.15- 16.15: repeteren

16.15- 16.30 pauze

16.30-17.30 repeteren

De meeste kinderen kunnen om 17.30 worden opgehaald. Kinderen die solo's zingen, moeten nog even blijven voor een soundcheck.

  • ZONDAG 19 mei: kids Club Mi en Club Fa OEFENEN IN DE HUESMOLEN EN TREDEN OP. 

10.30:  Kinderen die headsets dragen, moeten aanwezig zijn. (Zorg dat je al iets gegeten hebt)

11.00:  Alle kinderen die meedoen moeten aanwezig zijn.  (Zorg dat je al iets gegeten hebt) Doorloop voor de pauze

12.30  pauze, waarin de kinderen wat kunnen eten en drinken

13.00:   Doorloop na de pauze

14.30:  Grime en rust

15.30   Deur gaat open

15.45: Aanvang voorstelling

17.45: Verwachte eindtijd

 

 

 

 

 

De laatste les voor de kerstvakantie gaat niet door. Hele fijne feestdagen gewenst!

Omdat de meeste kinderen niet aanwezig zouden kunnen zijn, in verband met kerstactiviteiten op hun scholen, hebben we besloten de laatste lessen niet door te laten gaan.

De vorige les hebben we samen al een beetje feest gevierd, met kerstkransjes, limonade en de bekende winterliedjes van Kzing. Dat was erg gezellig!

We willen iedereen heel fijne dagen toewensen en hopen alle kids de eerste les in het nieuwe jaar gezond en uitgerust terug te zien!

Heel veel liefs van juf Ellis en meester Evan!

 

Over Revue 5: Dansen in het openbaar

Over dansen in het openbaar in de jaren twintig van de vorige eeuw.

Iedereen kent het Amsterdam Dance Event. Maar er was een tijd dat het niet zo gewoon was om los te gaan op de dansvloer. Tot 1924 was het verboden om in het openbaar te dansen. Er werden geen “dansvergunningen” verstrekt. Burgemeester De Vlugt (1872-1945) vond, net als zijn calivinistische voorgangers, dansen onzedelijk en schadelijk voor de gezondheid.

Ook na 1924 vond men dansen in het algemeen nog ordinair en men vond dansgelegenheden broeinesten van criminaliteit en prostitutie. Als je man er naartoe ging, werd je gezin bedreigd. Toch waren er altijd mensen die het leuk vonden om te gaan dansen. Vaak werd er gedanst op de muziek van een groot orgel, een dansorgel. Deze orgels stonden in een grote zaal. Soms een zaal van een café. Maar soms stonden ze ook in een tent op een kermis. Vanaf 1850 zag je dit soort orgels al. Rond 1890 draaiden ze op gas en later op elektriciteit. Ze zijn een tijdje verdwenen, maar nu worden ze soms weer hersteld en in gebruik genomen. Hieronder krijg je daar een indruk van.  

In de jaren twintig van de vorige eeuw waren er dus geen dancings. Daarom dansten mensen in concertzaaltjes, cabarets en kroegjes, of in filmpaleizen zoals Tuschinski. Deze filmpaleizen ontstonden vanaf 1920.

In 1922 startte zakenman Dirk Reese een grote muziekzaal, slash variététheater. Twee orkesten wisselden elkaar af. Er was van alles te beleven. Als je wilde, speelde iemand viool aan je tafeltje. Ook demonstreerden professionele dansparen de allernieuwste dansen. Het publiek mocht nog steeds niet meedansen.

De van origine Rotterdamse Dirk Reese voerde in zijn theater een revue op: “Amsterdam wil dansen!” De politiek ging er heel lang over discussieren, maar in april 1924 was het zover. De eerste dansvergunningen werden verleend. Bijvoorbeeld aan Krasnapolsky (zie mijn verhaal), dat de grootste dansvloer had. Hier konden 25 tot 40 paren op dansen. Eind 1924 maakte men een nog grotere vloer, in een overdekte wintertuin. De architect Kuipers besteedde veel aandacht aan de verlichting, die heel romantisch was.  Het onderstaande filmpje laat zien dat de locatie nog steeds druk gebruikt wordt.

Als u meer te weten wil komen over de historische achtergronden van dit verhaal, kunt u de onderstaande achtergrondartikelen lezen. Er is dankbaar gebruik gemaakt van allerlei informatie uit allerlei bronnen. Het internet is hierbij veel geraadpleegd. Ook is er gebruik gemaakt van Hoornse bronnen, zoals De beeldbank van Oud Hoorn, de website van Vereniging Oud Hoorn, Het boek 1852-2004 het park, anderhalve eeuw aan de Westerdijk (Arie van Zoonen) en het boek Kom vrouwen, aangepakt! (Bart Lankester)

 

Over Revue 4: De Charleston

Over “De Charleston”

De Charleston is een dans die in de jaren twintig van de vorige eeuw gedanst werd, een soort voorloper van de rock and roll dans. Het is een swingende dansstijl die lijkt op de Lindy Hop. Alleen dans je de Charleston heel strak rechtop. De dans is ook wat minder acrobatisch dan de Lindy Hop. Men vermoedt dat de danspasjes óf uit de Kaapverdische eilanden in Afrika komen, óf (en dat wordt vaker aangenomen) afkomstig zijn van Afro-Amerikaanse havenarbeiders die dichtbij Charleston South Caroline leefden. Waarschijnlijk vertrokken die naar New York en werd de dans daarom daar zo populair.

In 1922 werd de dans in het theater geïntroduceerd. Een jonge Afro-Amerikaan danste toen de Charleston en het was meteen een hit. Het was eigenlijk een echte gezelschapsdans die in het uitgaansleven moest worden gedanst. Maar in die tijd was dansen in een uitgaansgelegenheid helemaal niet normaal. Zeker in Nederland niet, omdat men daar vaak streng Calvinistisch was. Burgemeester de Vlugt uit Amsterdam verbood het ook. Ouders vonden het niet netjes omdat voor het eerst de heupen en billen gebruikt werden bij het dansen. In Londen stond in de krang dat deze dans "abnormaal, gedegenereerd en negroïde"was. Dokters waarshuwden ertegen. Door de schokkende bewegingen zouden het hart en andere organen van hun plaats kunnen raken. Ook zouden de enkels permanent verdraaid kunnen worden. Maar toch bleef iedereen de dans dansen, zeker toen Josephine Baker hem in de Folies Bergère danste in Parijs.

Heel Amerika en Europa danste de Charleston. Maar Engelse ballroom-dansleraren zorgden ervoor dat de dans netter werd. Ze maakten voorgeschreven pasjes, die best wel netjes waren. Uiteindelijk was het wilde er wel een beetje af.

Vrouwen die de Charleston dansten, werden "Flappers" genoemd, omdat ze hun armen tijdens het dansen heen en weer lieten wapperen als vogels. In het hoofdstukje "mode" kun je lezen wat een Flapper voor kleding droeg.

Als u meer te weten wil komen over de historische achtergronden van dit verhaal, kunt u de onderstaande achtergrondartikelen lezen. Er is dankbaar gebruik gemaakt van allerlei informatie uit allerlei bronnen. Het internet is hierbij veel geraadpleegd. Ook is er gebruik gemaakt van Hoornse bronnen, zoals De beeldbank van Oud Hoorn, de website van Vereniging Oud Hoorn, Het boek 1852-2004 het park, anderhalve eeuw aan de Westerdijk (Arie van Zoonen) en het boek Kom vrouwen, aangepakt! (Bart Lankester)

Over Revue 3: Theaterleven Hoorn

Een stukje geschiedenis van het theaterleven in Hoorn

Eerst was Hoorn op het gebied van de podiumkunsten afhankelijk van rondreizende gezelschappen. Die speelden in een tent die ze zelf meebrachten. Dat gebeurde tijdens de kermis op het Doelenplein, de Rode Steen of de Ramen.

In 1839 startte Lodewijk Dankelman een koffiehuis in Hoorn. Hij deed dit in zijn woning aan het Achterom. Achter zijn huis liep een lange tuin, tot aan de Westerdijk. Daar bouwde hij in 1852 een kolfbaan. Hij maakte het pand ook geschikt om er toneeluitvoeringen op te voeren. Iedereen noemde deze gelegenheid "het Park".

In 1871 werd er in het toenmalige “Het Park” een Vereniging opgericht. Het was de “Vereeniging voor Volksvermaken.” Die vereniging had als doel niet alleen maar pret maken. Men wilde ook belangrijke gebeurtenissen illustreren. Zo was er in 1884 bijvoorbeeld een onderwijzer, dhr. Bakker van de school voor kosteloos onderwijs in de Muntstraat, die voorstelde om in 1887 de 300e geboortedag van Coen echt te vieren. Jaren later heb ik mij als theatermaker ook weer met Coen beziggehouden, maar wel op andere manieren. In het lied "Hoorn biedt meer!", rondom het bestaan van Hoorn vraag ik om een ander beeld naast het beeld van Coen te zetten. Een beeld dat goed laat zien dat wij het nu heel anders doen. Ook in mijn musical "Stadsbeeld", die over Hoorn in de tijd van de V.O.C gaat en over het Hoorn van nu, besteed ik aandacht aan Coen. Ook ik probeer in mijn theaterstukken dus niet alleen maar “pret te maken.” Ook ik wil “dingen illustreren.” Hiermee sluit ik dus aan bij de theatercultuur van Hoorn. 

In 1876 werd er een speciale Parkzaal (zoals veel oudere Horinezen de Parkschouwburg nu nog noemen) gebouwd aan het Achterom. Hier vonden ook bijeenkomsten plaats van de Zaadvereniging. Dit heb ik laten terugkomen in "Revue, revue, revue!"

In 1969 werd een echte schouwburg gebouwd aan de Westerdijk. Die was lang in gebruik en er werden prachtige voorstellingen gegeven. Ik kan mij nog herinneren dat wij daar als basisschoolkinderen gingen kijken bij de opening. Ook heb ik hier uitvoeringen van het Scapino ballet gezien, als kind. Die maakten dat ik mij aangetrokken voelde tot het theaterleven, hoewel ik zelf eigenlijk nogal burgerlijk ben. Ik ben eigenlijk een mengelmoes van tante Bep en Trees. 

In 1996 besloot men dat dit gebouw niet meer voldeed. Er kwamen andere soorten theater die om een ander soort gebouw vroegen.  In 2000 startte men met de bouw van een nieuw theater, nadat er een architectuur wedstrijd was uitgeschreven. De winnaar mocht zijn ontwerp laten bouwen.  Toen het hoogste punt bereikt werd, stortte de toneeltoren in aanbouw helemaal in, door slecht weer en een slechte constructie. Gelukkig vielen er geen slachtoffers, want het gebeurde ’s nachts. In juni 2004 werd dan toch eindelijk de nieuwe schouwburg Het Park officieel geopend door koningin Beatrix. Dat was het jaar waarin Kids on Stage werd opgericht.

Als u meer te weten wil komen over de historische achtergronden van dit verhaal, kunt u de onderstaande achtergrondartikelen lezen. Er is dankbaar gebruik gemaakt van allerlei informatie uit allerlei bronnen. Het internet is hierbij veel geraadpleegd. Ook is er gebruik gemaakt van Hoornse bronnen, zoals De beeldbank van Oud Hoorn, de website van Vereniging Oud Hoorn, Het boek 1852-2004 het park, anderhalve eeuw aan de Westerdijk (Arie van Zoonen) en het boek Kom vrouwen, aangepakt! (Bart Lankester)

Over Revue 2: Wat is een revue?

Het fenomeen: Revue

In de tijd tussen de twee wereldoorlogen was er een opbloei van een vorm van amusementstheater dat  “De Revue” heette. Het bestaat uit grote dans- zang- en variété-acts. Ook zijn er luchtige, komische sketches. Dit soort theater was aan het einde van de negentiende eeuw ontstaan in Frankrijk en overal heel populair geworden.  

In 1922 werd de Bouwmeester Revue opgericht door Louis Bouwmeester junior. (1884-1931).  Na zijn dood werd het gezelschap overgenomen door zijn vrouw, Louise Bouwmeester-Sandbergen. Dit revuegezelschap was heel beroemd, want er werd veel geld besteed aan de shows. Er waren dure decors en kostuums en er werden beroemde buitenlandse balletgroepen aangetrokken, om in de revue op te treden. Het was een enorm succes bij het publiek. Deze dame his één van de inspiratiebronnen geweest voor het personage tante Bep. Haar karakter heb ik zelf helemaal verzonnen. 

Ook in Hoorn leefde “De Revue.” Daarbij moeten we denken aan een belangrijke persoon in onze stad, die zijn naam heeft achtergelaten in een aantal panden dat hij later kocht. Je kent ze wel: “De Ridderikhoff panden”, die horen tot de oudste monumenten in Hoorn. In die tijd kon er zich in Hoorn en omgeving namelijk vrijwel geen toneel- of muziekvoorstelling plaatsvinden zonder dat dhr. Johan Ridderikhoff (Jo Ridderikhof) eraan te pas kwam. Van 1921 tot 1936 organiseerde hij elk jaar een revue. Die werden uitgevoerd door het “Hoornsch Revue-Gezelsschap.” Deze naam heb ik dus schaamteloos “gepikt.”, maar dat wil niet zeggen dat het Hoornse Revuegezelschap uit mijn verhaal één op één gelijk is aan dit gezelschap.   De crisis en de oorlog maakten een eind aan de grote voorstellingen.

In 1927, één jaar voor mijn verhaal, trouwde Jo Ridderikhoff met Guurtje Rond. Hij had contact met Jan Wilson. Die had in 1912 tijdens een kostuumveiling 100 kostuums aangekocht. Dat vond Jo Ridderikhoff gewelding. Hij hielp Jan Wilson vaak in een pand aan de Kerksteeg. In 1924 kreeg hij de kans om de zaak over te nemen en dat deed hij met enthousiasme. In 1928 kocht hij ook de kostuums van de Revue Henri ter Hall, omdat dat gezelschap ter ziele was gegaan. Voor vijf gulden moest meneer Ridderikhoff per spoor of met paard en wagen naar veel gezelschappen, rond 1915. 

Jarenlang was meneer Ridderikhoff degene in Hoorn waar je naartoe moest gaan voor goede kostuums, grime etc. Deze man heeft een grote rol gespeeld in het theaterleven en ook zeker in het amateur-theaterleven van Hoorn. Niet alleen als costumier, grimeur, regisseer, maar  ook omdat hij één van de mede initiatiefnemers van de bouw van de oude Park Schouwburg was.  

Als u meer te weten wil komen over de historische achtergronden van dit verhaal, kunt u de onderstaande achtergrondartikelen lezen. Er is dankbaar gebruik gemaakt van allerlei informatie uit allerlei bronnen. Het internet is hierbij veel geraadpleegd. Ook is er gebruik gemaakt van Hoornse bronnen, zoals De beeldbank van Oud Hoorn, de website van Vereniging Oud Hoorn, Het boek 1852-2004 het park, anderhalve eeuw aan de Westerdijk (Arie van Zoonen) en het boek Kom vrouwen, aangepakt! (Bart Lankester)